Kawan Dan Gunung


sedang aku makan goreng pisang sambil surya di tangan kiri, aku mendapat satu panggilan lantas aku mencapai Hp aku. Jelas tertera nama ' KMJ Zai ' terpampang dan aku mengangkat panggilan tu tanpa ragu ragu.

"haa gemok. ko nak ape celaka aku tengah makan ni lah anat ! ", jawab aku dgn tenang

"err sori wan. kacau ko. err aku ada hal sikit ni nak cakap dengan ko..." zai menjawab dengan suara nada terketar ketar. aku agak dia sikit takut bila aku tengking dia tadi. mungkin gak dia teringat masa aku cucuh perut dia dengan bara dulu pasal tak dengar cakap aku.

"apehal!?", aku turunkan nada sedikit

"tak de taiko, budak budak ajak pegi gunung belumut esok. mandi manda. da lama duduk bilik study je. pecah kepala. tapi kena naik kete taiko lah. bole ke?"

"ok" aku jawab ringkas sambil menamatkan panggilan.

lama jugak aku tak pergi air terjun ni. sekali sekala pergi seronok juga aku rasa. bole jugak bau udara segar. tak de la nak bau asap asap tercemar je.

pagi pagi lagi pukul 8 aku sampai depan kediaman kawan kawan. aku tengok Bob masih bertuala. memang aku hangin dengan budak lambat ni. lantas dengan selamba aku 'flying kick' Bob dari belakang lalu die jatuh tersungkur. tuala yang dia pakai pun hampir terlucut. dia bangun sambil mengelap air mata dan mebersihkan hidung dia yang berdarah. jangkaan aku seminggu baru darah dari idung Bob berenti keluar.

"semua barang da bole letak dalam bonet. gitar jangan lupa", aku berkata dengan tenang sambil memakai Rayband dan kedua dua tangan aku di dalam kocek seluar jeans.

                                      
  sebelum aku sampai diorang berani lagi bergambar



                                                    
          sesi perbincangan sebelum bertolak


"sampai sana nanti jaga tingkah laku. jangan bising bising. kita pergi ni dengan satu matlamat untuk mandi pagi.paham semua!?", aku berteriak.

"paham abang!!....", semua sekali menyahut sambil menabik ke arah aku.

kami bertolak tepat jam sembilan pagi. suasana riang sekali. da lama tak rasa macam ni. teringat masa kecik kecik teruja bila nak pergi jalan jalan. hahah. jalan pagi tu agak lengang dan aku sampai di persimpangan masuk Gunung Berlumat agak cepat. kami berhenti bersarapan.



                                                                
  warung RARE!




warung ni memang RARE sebab makanan di buat dengan kasih sayang ibu bapa untuk anak anak. makan sikit je tapi da kenyang. dari penceritaan pemilik warung ni kepada kami dapat aku simpulkan kasih sayang ibu bapa tak berbelah bahagi. tinggal kesedaran dalam diri anak anak untuk menghargai mereka seadanya. aku sedikit insaf.

kami meneruskan perjalanan untuk memenuhi objektif kami kesana. dengan perasaan sedikit teruja aku terbabas ke dalam ladang kelapa sawit. bukan salah aku. tapi anak panah tu tak betul. aku rilek walaupun di cemuh. selang sepuluh minit kami sampai akhirnya.











Eezam buat muka comel

setelah penat mandi, kami bersiap sedia untuk pulang. sebelum tu kami bersihkan diri dahulu sebelum menuju kerumah Eezam untuk makan tengah hari. siap kemas kemas barang kami turun ke bawah untuk pergi ke tandas. aku malas nak amek pot sebab panas sangat bila da sampai bawah. aku duduk je kat kerusi.

tiba tiba aku terpandang pacat sedang 'utik utik' kepanasan. darah banyak jugak aku tengok die isap.

"kaki sapa lah die gigit", sapa aku dalam hati aku yang suci.

aku rasa macam nak amik pot dan aku amati lingkaran darah dari pacat tersebut. rupa rupanya kaki aku yang di gigit. aku menjadi tidak keruan bila kaki aku tak berhenti keluar darah. aku basuh untuk mengelakkan kuman jahat masuk dalam darah aku. tapi darah tak berenti juga.

"malas nak amek pot"' bisik aku dalam hati sambil aku melihat Bob pijak pacat yang gigit aku tadi tanpa tertinggal satu zarah pon.

kami meneruskan perjalanan ke rumah Eezam di Kuarters Penjara Kluang. Setibanya di depan pintu keselamatan kuarters, kami di sapa pasukan keselamatan sambil mengacukan pumpgun ke arah kami.

"nak kemana dik?"

"kami nak masuk dalam nak makan tengah hari kat rumah kawan boleh tak celaka?", aku menjawab sambil tangan aku di dagu tanda bersahaja.

"lama tak?", tanya pengawal tadi seperti soalan bodoh aku rasa. kalau nak makan dia sendiri pandai estimate masa nak makan macam tak pena makan je lahanat.

aku tak amik pot lantas aku menekan minyak sambil tayar berasap asap. ada sedikit bunyi geseran dan aku sedikit bangga. bila lihat cermin belakang pengawal itu tidak kejar kami tanda dia setuju dengan perilaku aku. kami terus ke rumah Eezam untuk menjamu selera. sangat menyelerakan aku rasa juadah yang di sajikan kredit untuk mak dia.

setelah hampir pukul 3 petang, kami bertolak pulang. aku masih rasa tertekan dengan perilaku pengawal keselamatan tadi kat aku. aku ingin buat sesuatu tapi aku pendamkan.

"terima kasih daun keladi!!", aku cuma berteriak kegirangan di hadapan post pengawal penjara lalu aku memecut laju pergi. Fullstop.






2 Response to Kawan Dan Gunung

  1. yeayhh.. dh bace lg.. hahahha

  2. terima kasih bella baca lagi :)

Post a Comment