aku dan makhluk hijau


sedang aku menunggang moto ke kedai Sorlinaz di hadapan kediaman untuk membeli 'manchester', aku di sapa dengan suara yang agak aku kenali.

"hoi wan!!!"

aku serta merta toleh ke belakang dan jangkaan aku tepat. suara Zainurain (bukan nama sebenar) yang menjerit ke arah aku tadi. suaranya yang sedikit macam Ramli Ms buat aku cam suara dia. muka dia pulak tak tau aku nak explain macam mana. dia berkulit hijau.


*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
gambar zainurain(bukan nama sebenar) yang sempat aku snap


bila aku amati muka zainurain ni ada sikit muka Shrek. aku ingat Rooney je yang muka macam Shrek. no wonder lah dia pon MU die hard fan (lah sangat).

berbalik kepada cerita diatas, aku menyahut sapaan zainurain tadi,

"apahal Shrek?"

"jom pegi kampus pasang poster", jawabnye dengan memikul beberapa naskhah helaian poster.

baru aku sedar sekarang sedang berlangsungnya Pilihanraya Kampus. rupa rupanya poster poster yang bergantungan semuanya usaha berkempen calon pemimpin untuk sesi kali ini. aku ingat iklan along yang biasa tertampal di kawasan umum atau iklan 'ubat kuat'. tiba tiba aku ter excited pulak dengan bahang PRK ni.

Apa itu politik? aku pon tak amek pot sangat. yang aku tau, di mana ada organisasi mesti ada kepimpinan dan setiap kepimpinan mesti ada politik. bila cerita pasal politik terlalu sensitif untuk di rungkai kan. banyak benda yang boleh di cerita dari politik dan kepimpinan. cerita situ kena banned. cerita sini kena kecam. boikot sana dan sini. (kadang kadang kot ke perasaan aku je)HAHA!

kenapa perlu macam tu? aku pun tak tau perlu ke tak perlu. yang aku pernah tau jika berbalik kepada definisi kepimpinan itu sendiri merupakan suatu jawatan atau kedudukan dalam kepimpinan yang menjalankan tugas dan amanah untuk mentadbir dan mengendalikan urusan dunia sesuai dengan syariat Allah. matlamat kepimpinan sudah di jelaskan dalam Al Quran antara nya untuk pengabdian/perhambaan kepada Allah juga di perjelaskan dalam Surah Az-zariyat ayat 56. perlu ke tak perlu? aku pun tepuk dada.


aku menyambung perbualan aku dengan zainurain tadi. 


"aku nak balik rumah kejap nak tolong mak aku parut kelapa".


lantas aku teruskan tujuan aku dengan gembira.

0 Response to aku dan makhluk hijau

Post a Comment