aku ingin terbang


suatu hari aku dalam perjalanan ke kuala lumpur, aku duduk dalam bas dan bersebelahan aku ada seorang pak cik tua juga dalam perjalanan ke destinasi sama. pak cik itu bertanya,

"adik nak ke mana?"

jawab aku,
"kl pak cik, saya nak pergi interview untuk MAS academy, saya dah tension belajar kat matrik. kalau ada tempat lagi bagus memang saya nak keluar"

pak cik tu jawab,
"kenapa macam tu dik. matrik tu bagus. umur muda-muda macam kamu ni dah pegang ijazah umur 23 ke 24. kalau kamu masuk MAS tu just dapat kemahiran je dik. nanti kamu abes degree kamu mintak lah keje kerajaan. Jadi PTD ke. gaji besar juga tu. dulu pak cik kalau tak pikir pendek mesti pak cik dah jadi macam kawan-kawan pak cik yang terus sampai degree. tapi pak cik cuma ada spm je. tu yang gaji tak seberapa"

aku jawab ringkas,
"pak cik kerja apa?"

jawabnya,
"keja kuli je dik. pak cik jadi pegawai kastam kat JB. gaji pon cukup makan je"

aku balas,
"pak cik ada lah juga keja. kerjaya. anak-anak. cukup lah saya tengok pak cik ni. macam saya ni asyik mintak mak duit je"

pak cik tu jawab,
"memang lah dik. pak cik da tua. awak tu muda lagi. pejalanan masih jauh. buat apa nak keja awal2 kalau ada peluang nak belajar depan mata. kalau awak teruskan study awak dengan betul, umur2 awak macam pak cik ni dapat lah merasa pakai kereta BMW, xde la nak pakai wira je"

"betol juga tu" jawab aku.
                          
                                                                      
     
                            terbang bebas


aku meneruskan perbualan dgn pak cik tu sepanjang perjalanan aku ke KL. dia banyak cerita yang aku dapat simpulkan hidup ini bukan mudah. kejayaan bukan dapat kita capai dalam masa yang singkat. walau apa rintangan, hadapilah benda itu sebagai pengajaran kita di hari kelak. walau kat mana kita berada pasti ada cabaran. tinggal kita nak hadapinya dengan kuat supaya kita tidak rebah.

lepas aku pikir masak semasak masaknya, aku teruskan la juga matrik tu event macam tak pena blaja langsung kat matrik tu sebab aku memang seorang yang pemalas. then akhirnya dapat la pointer yang xsebarapa. dapat sambung degree pon dah ok lah nak buat sedap hati.

dan sekarang, aku bangun dan terus bangun sebab aku dah jatuh untuk beberapa tahun sedangkan aku penah berdiri teguh suatu masa dahulu. masa akan datang adalah usaha aku pada hari ini. Moga penyudahnya berada dalam keadaan gembira dan di rahmati Tuhan yang esa :)

3 Response to aku ingin terbang

  1. well said:)
    terbaik!!!

  2. hehe.. cheers..

    pakcik tu mmg legend

  3. bob: TQ
    pert: p/s ini cerita benar. sikit sikit tipu cm blog ko haha

Post a Comment